دسته بندی ها
  • تحقیق و مقالات
    دانلود مقاله با عنوان نقش دولت اسلامي در توسعه از منظر امام خميني (ره )
     دانلود مقاله با عنوان نقش دولت اسلامي در توسعه از منظر امام خميني (ره )

    ↓↓ لینک دانلود و خرید پایین توضیحات ↓↓

    فرمت فایل: word

    (قابل ویرایش و آماده پرینت)

    تعداد صفحات:10


    قسمتی از متن فایل دانلودی:

    مقدمه :
    تبيين رهنمودهاي بنيانگذار نظام جمهوري اسلامي يكي از گامهاي اساسي در تداوم نظام اسلامي ايران به خصوص در شرايط امروز جهان است . در آستانه قرن پيش رو تحولات گسترده اي را در زندگي بشر از جنبه هاي مختلف شاهد هستيم يكي از مهمترين جنبه هاي اين دگرگوني تحولي است كه امروزه در مورد نقش دولت در توسعه و توسعه اقتصادي پديد آمده است . به اين خاطر بازبيني و ترسيم خطوط فكري و سياسي ـ اقتصادي امام خميني (ره ) در شرايط كنوني درباره نقش دولت اسلامي در توسعه اقتصادي اگرچه كار دشواري است اما گام مهمي به شمار مي رود. هدف دولت اسلامي از ديدگاه امام همان هدف نهايي اديان آسماني يعني « توسعه معرفت به خداوند » است و قرار است انسان با همه ابعاد مادي و معنويش ساخته شود بنابر اين ماهيت دولت اسلامي با دولت هاي ديگر اعم از استبدادي ليبرالي و سوسياليستي كه هدفشان حداكثر كردن رفاه مسئولان و كارمندان عالي رتبه دولت يا حداكثر كردن رفاه مادي جامعه است تفاوتهايي اساسي دارد.
    تجربه چهارصد ساله غرب و پنجاه ساله اخير كشورهاي درحال توسعه اين درس را به ما مي دهد كه هرچند توسعه اقتصادي دولت محور با شكست مواجه شده ولي توسعه اقتصادي بدون دخالت دولت نيز با بحرانهاي اجتماعي اقتصادي انساني و زيست محيطي مواجه شده و خواهد شد.
    به اين ترتيب به يقين مي توان گفت كه توسعه همه جانبه و حقيقي تنها با وجود يك دولت كارا سالم و موثر ممكن است . در همين رابطه امام خميني (ره ) عامل اصلي عقب ماندگي مسلمانان را عدم تشكيل حكومت حق دانسته و مي گويند :
    « اگر گذاشته بودند كه حكومتي كه اسلام مي خواهد حاكمي را كه خداي تبارك و تعالي امر به تعيين آن فرموده است و رسول اكرم (ص ) تعيين فرموده بود اگر گذاشته بودند و آن مشكلات پيش نمي آمد آن وقت مردم مي فهميدند كه اسلام چيست و معني حكومت اسلامي چيست » (صحيفه نور جلد 165 1 )
    برهمين مبنا امام خميني (ره ) شرط اساسي و اوليه براي رشد و توسعه كشور را تغيير زمامداران وابسته تشكيل حكومت اسلامي و تحصيل استقلال دانسته مي گويند : « جمله كلام آنكه اين زمامداران خائن بايد عوض شوند تا كشور عوض شود » (كشف الاسرار222 )
    با توجه به اين اصول و برمبناي خطوط كلي توسعه از نظر بنيانگذار نظام اسلامي سئوال اصلي اين است كه از نظر ايشان نقش دولت اسلامي در ايجاد توسعه خصوصا توسعه اقتصادي چيست وظايف دولت در يك حكومت اسلامي براي پيشرفت و توسعه اقتصادي كشور كه به پيشرفت و توسعه در ساير حوزه ها و حيطه ها هم مي انجامد در چه منظومه فكري و رفتاري تعريف مي شود
    البته واضح است كه ابتدا بايد مشخص شود منظور از توسعه در ديدگاه امام چيست
    توسعه در ديدگاه امام خميني (ره )
    توسعه فرايندي است اجتماعي و مبتني بر عقلانيت عمل كه در جريان آن جامعه از وضعيت غيرعقلاني نامطلوب به سوي وضعيت عقلاني مطلوب گذر مي كند.
    امام خميني (ره ) در مورد توسعه فراگير معتقدند :
    « اين مسلم است كه از نظر اسلامي حل تمام مشكلات و پيچيدگي ها در زندگي انسانها تنها با تنظيم روابط اقتصادي به شكل خاصي حل نمي شود و نخواهد شد. بلكه مشكلات را در كل نظام اسلامي بايد حل كرد و از معنويات نبايد غافل بود كه كليد دردهاست ... » صحيفه نور129 20
    از ديدگاه بنيانگذار نظام اسلامي مشكل اصلي توسعه غرب و شرق غفلت از معنويات و عدم اعتقاد واقعي به خداست ... صحيفه نور140 20
    مفهوم و ويژگي هاي دولت اسلامي
    در اصطلاح سياسي ديدگاه هاي مختلفي درباره دولت و مفهوم آن وجود دارد. برخي تفاوتي بين دولت و هيات حاكمه قائل نيستند و مفهوم حكومت يعني فرمان راندن را به صورت هم معنا و مترادف با مفهوم دولت به كار مي برند اما بيشتر انديشمندان سياست دولت را عبارت از كيفيتي از خود ملت دانسته اند نيرويي كه از اجتماع مردم واحد و متشكل در سرزمين معين و محدود آزاد مي شود. دولت قدرت عمومي كاملي است كه به حكومت شان و حيثيت مي بخشد البته حكومت هم مجري و حامل اقتدار دولت است و اين اقتدار مستمر فراتر از احكام و ابتاع بوده و به كشور و سازمان سياسي آن تداوم و همبستگي مي بخشد.
    دولت در اين مفهوم عام داراي چهار عنصر اساسي است : قلمرو مردم حاكميت و حكومت . ممكن است تعداد جمعيت يا وسعت قلمرو تغيير يابد اقتدار و حاكميت سياسي داخلي و خارجي دستخوش تحول شود يا شكل و نوع حكومتها عوض شود ولي دولت و نظام سياسي ـ اجتماعي ثابت باشد.
    دولت با اين كيفيت زوال ناپذير است ولي مادامي كه مردم محفوظ و نظام اجتماعي آنها تداوم و مشروعيت داشته باشد بركناري حكومتها موجب زوال دولت ها نمي شود. به بيان ديگر هر تغييري در حكومت به معناي بروز بحران در دولت نيست بودن يا نبودن دولت بستگي به بودن يا نبودن جامعه و مشروعيت نظام اجتماعي دارد و تا وقتي نظام اجتماعي تداوم و مشروعيت دارد دولت هم خواهد بود زيرا هر نظام اجتماعي به هر شكلي كه باشد احتياج به استقرار نظم عدالت و امنيت خواهد داشت و هيچ جامعه اي فارغ از احتياج به اين سه ركن زندگي اجتماعي نخواهد بود بنابر اين آنچه بنيان و پايه اساسي دولتي را تشكيل مي دهد نه تعداد جمعيت نه وسعت قلمرو نه اقتدار سياسي داخلي و خارجي و نه شكل و نوع حكومت ها است بلكه وحدت سياسي فكري يا قدرت سياسي واحد ناشي از وجود جمعي مردم است كه اساس هر دولتي را پي مي ريزد و البته اين وحدت و قدرت در چارچوب قلمرو جمعيت حاكميت و حكومت خاصي قرار مي گيرد.
    امام خميني (ره ) در موارد متعددي هدف پيامبران را تشكيل مدينه فاضله با توحيد كلمه دانسته و در مقدمات لازم براي تحقق آن مي گويند :
    « اين مقصد بزرگ كه مصلح اجتماعي و فردي است انجام نگيرد مگر در سايه وحدت نفوس و اتحاد هم و الفت و اخوت و صداقت قلبي و صفاي باطني و ظاهري و افراد جامعه به طوري شوند كه نوع بني آدم تشكيل شخص واحد دهند و جمعيت به منزله يك شخص باشد و افراد به منزله اعضا و اجزاي آن باشد و تمام كوششها حول يك مقصد بزرگ الهي و يك مهم عظيم عقلي كه صلاح جمعيت و فرد است چرخ زند ... » چهل حديث 9 ـ268
    امام همچنين در مورد ارتباط با جايگاه دولت و ملت و نگرش آنان نسبت به هم در يك حكومت الهي مي گويند :
    « خاصيت يك حكومت محرومان و مستضعفان و حكومت مردمي اين است كه مجلسش مي فهمد مستضعفان و محرومان يعني چه هم حكومت و وزرا مي فهمند كه يعني چه ... لذا حكومت اسلامي چون احساس كرده محروميت را به فكر محرومان مي توانند باشند ... » صحيفه نور52 18

    *** متن کامل را می توانید بعد از پرداخت آنلاین ، آنی دانلود نمائید، چون فقط تکه هایی از متن به صورت نمونه در این صفحه درج شده است ***

    فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

    15_1570194299_32206_7360_1005.zip0.01 MB
    پرداخت و دانلود محصول
    بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
    مبلغ قابل پرداخت : 10,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
    انتقال به صفحه پرداخت