دسته بندی ها
  • تحقیق و مقالات
    دانلود مقاله با عنوان شهيد مطهري و استعمار و غرب زدگي
     دانلود مقاله با عنوان شهيد مطهري و استعمار و غرب زدگي

    ↓↓ لینک دانلود و خرید پایین توضیحات ↓↓

    فرمت فایل: word

    (قابل ویرایش و آماده پرینت)

    تعداد صفحات:9


    قسمتی از متن فایل دانلودی:

    شهيد مطهري و استعمار و غرب زدگي


    دين مبين اسلام پس از ظهور در شبه جزيره عربستان ونشو ونما در ساير بلاد ، در مسير هدايت انسانها و بنيان گذاردن تمدن مهم از آرا ء وافكار ديني ، با موانع و مشكلات عديده اي مواجه شده است .
    اسلام در مقابله با اين موانع وخطرات ، ساز وكارهاي متفاوتي با توجه به نوع خطر وزمان ومكان اتخاذ نموده است .
    يكي از مهمترين سازوكارها ، تربيت شخصيتهايي است كه تعاليم الهي را به خوبي فهميده وبا توجه به الگوها وآموزهاي ديني به دفاع از حريم مقدس آن بپردازند .
    مجاهدت اين شخصيت ها وتلاش فكري واجتهادي ، افكار وآثار و كردار آنها به نوبه خود به غناي هر چه بيشتر اين دين ، چه در مرحله انديشه وچه در سطح عمل كمك كرده است .
    اساسا مكانيزم ايجاد رويه ،الگو وبرنامه عقلايي در پيش پاي نسلهاي آينده درباره چگونگي حفاظت از ساحت دين مي نهد .
    در قرن نوزدهم با ظهور استعمار در سطح پيشرفته ورسيدن امواج جدي مدرنيته ومدرنيسم به مرزهاي جهان اسلام وايران ، تهديدات مضاعف گرديد .
    تهديدي كه مسبوق به سابقه نبود والگوي مبارزه اي نيز از گذشتگان به نسل آن عصر به يادگار نبود .
    اگر قبلا مردم ونخبگان ديني در تضاد با استبداد وحكام جور بودند ، آن روز استعمار نيز به عنوان پديده اي پيچيده وفريبكار ، دغدغه خاطر آنها شد .استعمار همراه با انديشه ها ومظاهر عملي مدرن بود كه محصولاتي از قبيل غرب زدگي ، خود با ختگي فكري وفرهنگي ويا سئوالات جدي علمي ومعرفتي را به ارمغان آورد .
    صاحبان انديشه وفعالان سياسي ومذهبي دنياي اسلام عكس العمل متفاوتي در مقابل اين پديده نشان دادند .
    از جمله اينكه عده اي درپي ايجاد پلي بين غرب و بلاد اسلامي بودند .
    اينها غرب را به به كلي نفي نمي كردند و از طرف ديگر مظاهر منفي فرهنگي وتمدن آن را نمي پذيرفتند .
    آنها نظام فكري را عرضه مي كردند كه هم دقايق مدرنيته در آن بگنجد و هم دقايق مكتب اسلام .
    جريان دوم در نسبت با غرب مدام در داشته هاي خود ترديد كردند ودر صدد جستجوي حقيقت در ماوراي مرزها برآمد .
    آنها هيچگونه اعتقادي به توانايي آموزه هاي اسلامي در قبال انديشه غرب نداشته واين نسخه را براي خويش وهموطنان مي پيچند كه از سرتاپا بايد غربي شد .
    جرياني ديگر كه از آن به اسلام گريان يا احياگران ديني تعبير مي شود ، تواناي فكر ديني در حل مشكلات ، رد شبهات واداره اجتماع را باور داشته اند .
    آنها بازگشت به اسلام اصيل را حلال تمام مشكلات ومعضلات عصر حاضر دانسته ومي دانند ومعتقدند اسلام هيچ گونه نياز معرفتي به مدرنيسم وليبراليسم ندارد ومدرنيته فقط سئوال زا است نه معرفت زا (1) در اوج قله اين مسلك در عصر فعلي حضرت امام (ره) قرار دارد وشهيد مطهري از تغذيه كننده گان اين اردوگاه است در اين جا سعي داريم ابعاد وزواياي نسبتا پنهان روش شناختي وروش فكري وشخصيتي اين متفكر را فراتر از ورود به مباحث فلسفي ويا روشي كليشه اي مورد مدلقه قرار دهيم .
    هر چند بيان كردن وبويژه مكتوب نمودن اين مقولات بسيار سخت است اما توجه به آنها از نياز هاي جدي اثر حاضر به شمار رفته ومارا به سوي جهتي عقلايي در مسير سياست پردازي رهنمون مي سازد .
    استاد از متفكرين برجسته اي است كه با مجاهدت وتلاشي كم نظير در شناخت اسلام اصيل و درك خطرات آرا وافكار غير ديني ، خدمات قرين موفقيتي به خواص وعوام ومذهب نشيع نمود .
    وي در زماني مي زيست كه تاريخ شوخي هاي زشتي با فرهنگ اين مرز وبوم مي كرد .
    حيات وي مصادف با ظهور ايدولوژي هاي چپ وراست بود.
    ايندو با پروراندن افراد ماتر ياليست وروشنفكران غرب زده ، جوانان را هدف قرار دادند .
    آموزه هاي ماتر ياليستي به طرز عجيب وفريبنده اي با حمايت بلوك شرق سعي در منزوي كردن اسلام گرايي داشت .
    با اين وضعيت كسي مثل مطهري احساس مي كند كه كليت ايدولوژي اسلامي در خطر است وبايد ايدولوژي اسلامي را بنويسد.(2) وي اسلام را هدف مي دانست نه وسيله بنابراين تلاش داشت همه افكار را با اسلام بسنجد .
    متفكرين اوليه اسلامي ، اسلام را با غرب توضيح مي دادند در حالي كه مي بايست اين كار را بر عكس انجام مي دادند .
    يعني مدرنيته ومدرنيسم را با اسلام توضيح دهند.(2) مطهري با زيركي وعمق انديشه ، بين بيان دين به زبان معاصر كه بادرك معاصر مناسبت داشته باشد و ترجمه دين به زبان تجدد تفاوت قايل بود .
    ايشان توانايي اسلام در اداره اجتماع را باور داشت .
    مي توان گفت آفت عدم اعتماد به اسلام واعتماد به نفس ، بزرگترين سد راه نهفته هاي اسلامي بوده وهست .
    اين مشكل اساسي پيشروي انقلاب اسلامي به شمار مي رود استاد ، با آسيب شناسي ديني واجتماعي ، درك صحيح از زمان ، نگرش منتقدانه به حال وپيش بيبي آينده ، در پي حل مشكلات بر آمد .
    در ميدان كار زار از نقد سخت وشجاعانه تحجر و جمود فكري نيز غاض نشده وبا شجاعتي تمام وبا پيبندي به تقواي ستيز به مقابله با تقواي گريز پرداخت .
    مطلب بسيار مهمي كه نبايد به خاطر قضاوتهاي شتابزده وسطحي از آن غافل شد ، اين است كه استاد قبل ازآنكه به روشنگري بپردازد ، خود به مرحله روشنفكري ( اين اصطلاح با تسامع به كار مي رود ) رسيده بود .
    به تعبيري وي به علم نه صرفا به خاطر استفاده ديگران ، بلكه اصالتا ارزش قايل بود .
    امام صادق (ع) مي فرمايد : طالبان علم سه دسته اند ، ايشان وصفتشان را بشناسد .

    *** متن کامل را می توانید بعد از پرداخت آنلاین ، آنی دانلود نمائید، چون فقط تکه هایی از متن به صورت نمونه در این صفحه درج شده است ***

    فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

    06_1570193628_32192_7360_1877.zip0.01 MB
    پرداخت و دانلود محصول
    بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
    مبلغ قابل پرداخت : 10,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
    انتقال به صفحه پرداخت