دسته بندی ها
  • تحقیق و مقالات
    دانلود مقاله با عنوان حدود و موقعيت ايلام
     دانلود مقاله با عنوان حدود و موقعيت ايلام

    ↓↓ لینک دانلود و خرید پایین توضیحات ↓↓

    فرمت فایل: word

    (قابل ویرایش و آماده پرینت)

    تعداد صفحات:13


    قسمتی از متن فایل دانلودی:

    حدود و موقعيت ايلام

    اطلاع مابر ايلام تا چهل سال قبل منحصر به ذکر مجملي بود که تورات از آن کرده و اسم کدرلاعمر پادشاه ايلام را در ضمن حکايتي برده است. مورخان عهد قديم هم چنان که از نوشته هاي آن معلوم است اطلاعاتي راجع به ايلام نداشتند. و حال بدين منوال بود تا اينکه حضريات شوش پيش آمد اين سرزمين از ماداکتور بر روي کرخه تا ايذج (ايذه،مالمير) در خاک بختياري و از هايدالو در محل خرم آباد کنوني تا حدود رامهرمز و بوشهر امروز امتداد داشت بنابراين ايلام در عهد قديم به مملکتي اطلاق مي شد که از ولايات خوزستان، لرستان، پشت کوه و کوههاي بختياري ترکيب يافته بود. از طرف مشرق قسمتي از پارس،از سمت شمال راهي که از بابل به همدان مي رفت و از سمت جنوب خليج پارس تا بوشهر بود. شهرهاي مهم اين مملکت را چنين ناميده اند: 1- شوش که مهم ترين شهر ايلام و از قديم ترين شهرهاي عالم بود. 2- ماداکتو روي رود کرخه. 3- خايدالو که گمان مي رود در جاي خرم آباد کنوني بنا شده بود. 4- اهواز. اهالي ايلام دولت خود را آنزان سوسونکا مي ناميدند. لفظ ايلام چنانکه محققين تصور مي کنند سامي است و اطلاق به آن قسمتي مي شد که کوهستان است. طوايف ماد و پارس ايلامي ها را خوجه، خوز يا هوز مي خواندند به نظر ميايد که با ساير اقوام آسيايي يا قفقازي نواحي زاگرس مثل گوتي ها و لولوبي ها و کاسي ها ارتباط داشتند و تمدن نخستين آنها تا حد زيادي با تمدن سومريهاي باستاني ارتباط دارند. اين تمدن حتي پس از آغاز هزاره ي دوم قبل از ميلاد هم روي به توسعه داشت.


    نژاد ايلامي ها

    راجع به مردمان بومي اين مملکت عقيده ي ديولافوا و دمرگان اين است که بومي هاي اوليه اين مملکت حبشي بودند. برخي عقيده دارند که سواحل خليج پارس هم تا مکران و بلوچستان از حبشي ها مسکون بوده بعد از قرون زياد مردم سومري به اين مملکت آمده و تسلط کردند. بعد از آنها مردمان سامي نژاد به اين مملکت آمدند ولي غلبه ي آنها در نقاط کوهستاني دوام نيافت.


    زبان مردم ايلام

    قديمي ترين زبان اهالي اين مملکت زبان آنزاني است که به عقيده ي دمرگان در سه هزار سال ق.م متروک شد و پس از آن زبان سومري و زبان سامي در اينجا رواج يافت. بعد مي بينيم که در 1500 سال ق.م مکررا زبان آنزاني زنده و استعمال شده و از اينجا مي توان حدس زد که زبان آنزيني در ميان مردم معمول بود ولي کتيبه ها به زبان سومري ها و سامي نوشته مي شده، زيرا اگر زباني مرد ديگر زنده نمي شود.

    مذهب ايلاميها

    ايلامي ها همانند ديگر اقوام باستان خدايان متعددي چون خداي خورشيد، زمين، ماه و رود را مي پرستيدن از زماني که شوش پايتخت اين تمدن شد، خداي بزرگ خود را اين شوشيناک ناميدند و پرستش او فقط به پادشاهان و کاهنه اختصاص مي داشت. ايلامي ها مجسمه ي خدايان خود را مي ساختند و وقتي مجسمه ي شهري را به شهر ديگر مي بردند عقيده داشتند که خداي آن شهر را انتقال داده اند. بطور کلي مذهب آنها شرک و بت پرستي بوده مردم معتقد بودند که خدايان قدرت اسرار آميز دارند و در مراسنات براي جلب رضايتشان قرباني مي کردند هنگام اجراي مراسم موسيقي مي نواختند و با پاي برهنه در مراسم شرکت مي کردند. برگزار کننده ي مراسم مذهبي شاتن بود که در مقابل مجسمه ي خدايان در صف اول عبادت کنندگان مي ايستاد و نيايش مي کرد. معابد محل نگهداري خدايان بود. اين معابد چند طبقه ساخته مي شد. براي نمونه مي توان معبد چغازنبيل را نام برد. در قسمت ورودي اين معبد پيکرهاي عظيم شير و گاو نر براي حفاظت نصب مي شد. هنگام آداب ديني نذرهايي به خدايان پيشکش مي شد. تمام تلاش مردم حفظ پيکره ي خدايان بود زيرا انتقال مجسمه از يک شهر به شهر ديگر نشانه ي ضعف و سستي بود. ايلامي ها به زندگي پر از مرگ اعتقاد داشتند و همراه مردگان خود يک کوزه ي گلي دفن مي کردند و آب را که مايه ي حيات بود از راه کانالي در قبر مي ريختند تا مردگان تشنه نمانند.


    هنر و معماري

    مهارت ايلامي ها در ساختن ظرفهاي سفالي، قيدي، فلزي، پيکره سازي، مهرسازي و نقش هاي برجسته ي روي سنگ و معماري بود. ويژگي هاي هنري آنان در تنديس ظرفهاي فلزي با بدن و سر جانوران چشم هر بيننده اي را خيره مي کند. در بناها از آجرهاي لعابدار آبي و سبز استفاده مي کردند. نخستين كساني بودند که آجرهاي لعابدار را براي تنديس بناها ابداع کردند. پژوهشگران بنيانگذاري تمدن بوشهر را به ايلامي ها نسبت مي دهند اين منطقه در آن زمان ليان خوانده مي شد و يکي از مراکز مهم تجاري و فرهنگي بود و به منزله ي پل بود که تمدن ايلام را به اقيانوس هند و جنوب شرق آسيا ارتباط مي داد. وجود بناها و معابد مذهبي بسياري در عصر طلايي ايلام در اين منطقه ساخته شده که آثار اندکي از آنها بجا مانده است.

    *** متن کامل را می توانید بعد از پرداخت آنلاین ، آنی دانلود نمائید، چون فقط تکه هایی از متن به صورت نمونه در این صفحه درج شده است ***

    فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

    14_1570192851_32181_7360_1207.zip0.03 MB
    پرداخت و دانلود محصول
    بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
    مبلغ قابل پرداخت : 10,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
    انتقال به صفحه پرداخت